بنزین M15
معرفی بنزین M15
به دلیل اینکه متانول مایعی خالص و بدون آلایندگی می باشد می توان به راحتی و بدون نیاز به تهیه زیر ساختهای جدید ذخیره سازی و حمل شود. محصول احتراق متانول، دی اکسید کربن و آب است که نه تنها جایگزین مناسب برای سوختهای دیگر می تواند باشد همچنین به محیط زیست آسیب کمتری وارد می کند در سالهای اخیر در ابتدا پروژه هایی برای جایگزین کردن متانول به جای سوخت دیزل برای تولید برق در نیروگاهها مطرح شد که در این روش آلاینده های کمتری تولید شد. وقتی متانول می سوزد ۸۰ درصد نیتروژن اکساید کمتر تولید می شود. بنزین M 15 مخلوط ۱۵ درصدی متانول با بنزین می باشد و بر اساس قوانین استاندارد Euro 6 تهیه شده است. انتظار می رود که این سوخت در قیمت های مناسب به مشتریان ارائه شود. در حال حاضر در جهان برای حمایت از این پروژه حمایت هایی از وزارتخانه هایی مختلف همچون محیط زیست، انرژی و .. شده است. در جدول زیر استانداردهای بنزین M15 ارائه شده است.
استانداردهای بنزین M15
نام استاندارد | شماره استاندارد |
روش تعیین میزان خوردگی | ASTM D 130 |
روش استاندارد تعیین میزان اسیدیته | ASTM D 664 |
روش استاندارد تعیین نقطه اشتعال | ASTM D 93 |
ملاحظات زیست محیطی، ایمنی
این ترکیب فرار می باشد بر روی سطوح خشک سریعا تبخیر می شود. در شرایط عادی پایدار است. گرما، جرقه شرایطی است که باید اجتناب شود. این ترکیب برای موجودات آبزی سمی است. در اثر سوختن نسبت به بنزین آلایندیگی کمتری دارد
برگه اطلاعات ایمنی بنزین M15
نام ماده | بنزین M15 | |
مشخصات ظاهری | مایه شفاف، دارای رنگ زرد، سبز | |
خطرات | تماس با چشم | در صورت تماس بخارات و مایع باعث بروز سوزش در چشم می شود |
تماس با پوست | در صورت تماس با پوست باعث تحریک پوست شده و در صورت تماس مکرر باعث جذب مواد سمی از پوست می شود | |
تنفس | در صورت تنفس مکرر باعث بروز ناراحتی های ریوی و بروز سرطان ریه می شود | |
بلعیدن | در صورت بلع باعث سوزش، تهوع، اسهال ، استفراغ، ایجاد اختلالات در سیستم عصبی مرکزی و مرگ می شود | |
وسایل حفاظت فردی | پیش بند PVC، عینک مناسب با محافظت صورت و دستکش نئو پرن توصیه می شود. در مورد خطر استنثاقی ماسک تیپ A، یا ماسک هوا رسان پوشیده شود. | |
کمکهای اولیه | چشم | در صورت تماس، بلافاصله چشم ها را به مدت ۱۵ دقیقه با آب سرد شستشو دهید. درصورت سوزش بلافاصله به پزشک مراجعه کنید |
پوست | در صورت بروز ناراحتی با آب سرد شسته شود | |
تنفس | در صورت استنشاق فرد مصدوم را به هوای آزاد برده. به پزشک مراجعه شود | |
بلعیدن | در صورت بلع لباس های تنگ مانند یقه، کراوات، کمربند را باز کرده. در صورت عدم بهبود به پزشک مراجعه کنید. | |
شرایط حمل و نقل و نگهداری | در مکان خنک و به دور از حرارت و جرقه نگهداری شود. برای ذخیره سازی از ظروف مناسب استفاده شود. در مکان با تهویه مناسب نگهداری شود |
ختلاط متانول با بنزین
در سالهای اخیر توجه ویژهای به سوختهای جایگزین در شبکه حمل و نقل شده است و کشورهای مختلف نیز به صورت جدی توسعه و کاربرد این سوختها را در دستور کار قرار دادهاند. یکی از مهمترین سوختهای جایگزین، سوخت های الکلیاند. متانول نیز جزء گروه الکل هاست این ماده به نسبت های مختلف با بنزین، اختلاط و در موتورهای اشتعال جرقهای استفاده شده است. مخلوط بنزین و متانول(M15)، که ۱۵ درصد حجم را متانول شامل شود، مخلوط M15 نامیده میشود. بدنبال شوکهای قیمت نفت خام در سال ۱۹۷۰، مخلوط متانول با بنزین برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ تجاری شده است. تجربه نشان داده است که مخلوط متانول با بنزین (M15)، بطور موفقیت آمیز در وسایل نقلیه در جادهها مورد استفاده قرار گرفته است.
متانول حاوی اکسیژن است که سوختن سوخت را بهبود میدهد، متانول همچنین دارای ارزش اکتان بالا برای آرام سوزی میباشد، درجه حرارات (نقط) جوش پایین برای تبخیر بهتر سوخت در موتورهای سرد، نسبت هیدروژن به کربن بالاست برای سوختهای حساس به کربن پایینتر و آلودگی گوگرد که موجب مسمومیت عملیات مبدل کاتالیزور شود، ندارد. از این رو مزایای افزودن متانول به بنزین در جدول زیر به آن اشاره شده است:
مزایا مخلوط متانول با بنزین
مزایا |
از مونو اکسیدکربن و هیدروکربن های نسوخته کم میکند |
متانول حاوی اکسیژن است، در صورت افزودن به بنزین موجب افزایش ویژگی آرام سوزی آن خواهد شد |
کاهش گازهای الاینده خروجی از اگزوز |
افزایش عدد اکتان |
افزایش کارایی حرارتی |
تاثیرات مخلوط بنزین با متانول
متانول، یک مایع با ویسکوزیته پایین و شفاف میباشد و از نظر شیمیایی یک الکل آلیفاتیکی است که حاوی ۵۰ درصد وزنی اکسیژن میباشد. ترکیب متانول با اکتان بالا جایگزین ترکیبات آروماتیکی بطور معمول استفاده میشود برای افزایش اکتان بنزین میباشد، بعلاوه ترکیب متانول همچنین این اجازه را به پالایشگاه نفتی میدهد تا تولید بنزین را افزایش دهد، ارتقاع تولید بنزین معمولی به بنزین با درجه ارزش بالاتر و حفظ مشخصات زیست محیطی جدید و همچنین به حداقل رساندن سرمایهگذاری پالایشگاه برای دستیابی به این اهداف است. برای پالایشگاه نفتی، استفاده از ترکیب متانول کمترین هزینه را برای گسترش عرضه بنزین با توجه به رشد تقاضای بنزین و مقرارت محیط زیستی جدید دارد. برای اقتصادهای در حال توسعه در سراسر جهان ترکیب متانول در بنزین یکی از سریعترین و کم هزینهترین است به این معنی که هم هزینه انرژی مصرف شده در ناوگان موجود کاهش مییابد و هم میزان آلایندهها که منجر به آلودگی هوا مانند ازن، کربن مونو کسید، PM، مواد سمی در هوا کاهش مییابد افزودن متانول به بنزین موجب بهبود خواصی میشود که در ادامه به آن اشاره می شود:
بهبود دهنده عدد اکتان
متانول، موجب بهبود اکتان بنزین میشود بدون آنکه میزان آروماتیک را افزایش دهد که این به کارایی وسایل نقلیه کمک میکند، برخلاف آروماتیکها، استفاده از متانول برای بهبود اکتان بنزین موجب کاهش آلایندههای همچون PM،CO، HC و انتشار مواد سمی در هوا میشود. ارزش اکتان ترکیب متانول [۱](BOV) هستند، عدد اکتان تحقیقاتی [۲](RON) 134-129و عدد اکتان موتور [۳](MON) 104-97 می باشد.
مقایسه RON ترکیبات متفاوت مخلوط شونده با بنزین
ترکیب | RON |
متانول | ۱۳۴-۱۲۹ |
MTBE | ۱۲۱-۱۱۷ |
تولوئن | ۱۱۵-۱۱۲ |
زایلن | ۱۱۴-۱۱۱ |
آلکیلات | ۹۶-۹۲ |
نحوه محاسبه BOV :
BOV=(ON –(ON base*(۱-Y)))/Y
ON=RON یا MON سوخت بنزین ترکیب شده ONbase=RON یا MON سوخت پایه بنزین Y= جزه حجمی ترکیب مخلوط شده |
در نتیجه متانول یک جایگزین جذاب اقتصادی برای پالایشگاههایی است که مشکل در تولید بنزین با کیفیت بالا دارند، ترکیب ۱۵ درصد حجمی متانول می تواند RON را ۶ و MON را حدود ۳ واحد در عرضه محصول بنزین پالایشگاه افزایش دهد.
فشار بخار ترکیب
اگر متانول خالص، فشار بخار رید پایین (RVP) 32 کیلو پاسکال در ۳۸ درجه سانتیگراد،RVP ترکیب متانول در بنزین میتواند از ۲۰۰ کیلو پاسکال تا ۸۰۰ کیلو پاسکال بسته به غلظت متانول در بنزین افزایش مییابد.
بهبود انتشار آلاینده های وسایل نقلیه
تحقیقات گسترده و تجربه ها نشان میدهد که افزودن ترکیبات اکسیژنی به بنزین میتوان عملکرد سوخت اتومبیل را بهبود ببخشد و میزان انتشار آلایندهها خروجی را کاهش دهد. بطور کلی کاهش گازهای آلاینده خروجی به میزان اکسیژن افزوده شده به بنزین مرتبط است اضافه کردن اکسیژن بطور کلی موجب کاهش انتشار گازهای گلخانهای از وسایل نقلیه همچون CO، HC، NOx بوسیله افزودن اکسیژن و اکتان و بهبود دمای تقطیر سوخت میشود.
میزان بازدهی ازون به ازای ترکیبات VOC[۴] مختلفی که با بنزین مخلوط شده
بر اساس افزودن ۷ درصد حجمی متانول به سوخت (معادل ۳.۵ درصد اکسیژن) میزان CO را حدود ۱۵ درصد و انتشار HC را حدود ۱۲ درصد در مقایسه با حالتی که سوخت بدون اکسیژن باشد، کاهش میدهد و همچنین این سطح از اکسیژن، NOx را تقریبا ۵ درصد کاهش می دهد.
نیمه عمر عوامل محیط زیستی بر حسب روز
ماده | خاک | هوا | آب سطحی | آب زیر زمینی |
متانول | ۷-۱ | ۳۰-۳ | ۷-۱ | ۷-۱ |
اتانول | ۱-۰.۱ | ۵.۱-۰.۵ | ۱-۰.۲۵ | ۲.۲-۰.۵ |
بنزن | ۶-۵ | ۲۱-۲ | ۱۶-۵ | ۷۲۰-۱۰ |
تولوئن | ۲۲-۴ | ۴.۳-۰.۴ | ۲۲-۴ | ۲۸-۷ |
[۱] blending octane values
[۲] research octane number
[۳] motor octane number
[۴] volatile organic compounds
در بخش مقالات به معرفی دسته ای از محصولات شیمیایی پرداخته شده است.شایان ذکر است محصولات نام برده شده شامل مطالعات امکانسنجی می باشد. در گزارشات امکانسجی به وضعیت بازار،فرایندهای تولید و اطلاعات سرمایهگذاری مورد نیاز پرداخته شده که تمامی این اطلاعات قابل ارائه به مشتریان می باشد.
این مقالات توسط شرکت آلما شیمی پاسارگاد برای شما تهیه شده است.